Har du koll?

Ja, Fairtrade är bra. Jag dricker bara Fairtrade-kaffe och prisar att det är det bästa valet - men varför? Jag visste inte helt vad denna märkning stod för så jag kände att jag var tvungen att ta reda på det. Man tar inte bara ansvar genom att köpa dessa produkter utan också genom att veta vad man stödjer och varför märkningar som Fairtrade finns. Jag kommer att läsa på om detta samt andra märkningar på matvaror och produkter. Vi borde vara mer intresserade av vad vi köper och varför dessa produkter är bra. Läs här:



Kriterier för Fairtrade

Fairtrade är en oberoende produktmärkning och din garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier.

Kriterierna, som är utvecklade av Fairtrade Labelling Organizations International (FLO), baseras på de grundläggande ILO-konventionerna för mänskliga rättigheter i arbetslivet samt syftar till ekonomisk utveckling och ökad miljöhänsyn.
 
Genom Fairtrade får odlare och anställda i världens utvecklingsländer tillgång till en internationell marknad och en möjlighet till ökad försäljning. Kriterierna ställer krav på lönenivån och sätter ett garanterat minimipris för produkten, därtill långsiktiga handelsrelationer och avtal mellan producent och köpare. Kriterierna reglerar också arbetsvillkoren för anställd arbetskraft, med avseende på de anställdas säkerhet och hälsa.
 
Kriterierna kan sammanfattas enligt följande:
• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
• Premier till investeringar i lokalsamhälle och verksamhet
• Barnarbete och diskriminering motverkas
• Demokratin och organisationsrätten främjas
• Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas



Hitta mer information och kompletta produktlistor på alla fairtrade-produkter på den svenska marknaden på Fairtrade.se.


Kommentarer
Postat av: Eva

Åh, tack för tipset!

Ska kolla efter sån tejp så fort jag blir av med stygn o bandage i början av nästa vecka. :)

På Löwenströmska sa dom inget om det, eller så är de jag som glömt bort de bara. Var lite groggy efter narkosen. ;-)

2010-09-21 @ 14:59:36
URL: http://cizzibellan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0