Stressforskning

Just nu läser jag om stress och forskning kring detta relativt nya sjuktillstånd som blir allt vanligare i västvärlden. Det är jätteintressant att läsa om alla olika typer av stress, dess symtom och hur man kan göra för att hjälpa andra och sig själv. Lite kul att läsa om detta också då jag kan känna igen mig i mycket av det som står.



"Duktiga flickan"-syndromet, att man ska vara överallt på samma gång och räcka till för alla, stämmer ju väldigt bra in på mig. Att man oftare gör saker för andra än att prioritera sin egen tid. Har nog även en släng av "Bråttomsjuka" också. Denna yttrar sig i att behöva åstadkomma mer & mer och göra saker det egentligen inte finns tid för. Haha, jag har en hel del av det som står i boken.

Det finns olika test där man hamnar någonstans på en skala och beroende på var man hamnar är man i olika farosoner. Börjar närma sig kritiskt för mig i vissa test, tur att nästa kapitel hadlar om hur man gör något för att bromsa ner dessa symtom**. Som ett slag i magen att få det svart på vitt med det är ju bra att man får lite självinsikt också :P.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0